Nowe perspektywy

Studia

Studia podyplomowe

Spektrum autyzmu - diagnoza, edukacja, terapia i rewalidacja

UNS_logo_2017_v1.png


Rodzaj i czas trwania
Studia nadają kwalifikacje i trwają 3 semestry. 

Adresaci

Studia skierowane są w szczególności do osób, które ukończyły studia pedagogiczne (co najmniej pierwszego stopnia) oraz osób, które posiadają kwalifikacje nauczycielskie, pragnący uzyskać uprawnienia do pracy z uczniami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. 

Kwalifikacje
Studia podyplomowe Diagnoza, edukacja i terapia ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mają charakter kwalifikacyjny - nadają kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej i przygotowują do wykonywania zawodu nauczyciela, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli oraz Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Dla opracowania założeń kierunku kluczowe również były zapisy Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. 2015, poz. 1113).

Cel studiów i zakres tematyczny
Celem studiów jest wyposażenie słuchacza w wiedzę psychologiczno-pedagogiczną oraz w umiejętności niezbędne do pracy diagnostycznej, edukacyjnej i terapeutycznej z uczniem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Program kształcenia obejmuje najistotniejsze zagadnienia z obszaru pedagogiki specjalnej  m.in.: interdyscyplinarne podstawy integracji i inkluzji osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, kryteria diagnostyczne i podstawy wczesnego wspomagania rozwoju, dydaktykę specjalną, podstawy wychowania, edukacji, terapii osób z zaburzeniami ze spektrum auztymu, diagnozę funkcjonalną i konstruowanie programów edukacyjno-terapeutycznych  czy metodykę kształcenia specjalnego, ze wskazaniem najnowszych oraz innowacyjnych  rozwiązań w tym zakresie.

Wybrane treści realizowane w toku studiów

  • Psychologia rozwojowa i kliniczna z elementami neurologii dziecięcej
  • Diagnoza funkcjonalna i konstruowanie programów edukacyjno-terapeutycznych
  • Współpraca z rodziną dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • Pedagogika specjalna - projektowanie i ewaluacja działań w kształceniu specjalnym
  • Stymulacja zmysłów i integracja sensoryczno-motoryczna
  • Alternatywne i wspomagające sposoby komunikacji z dzieckiem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • Metody terapii dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Struktura
Zjazdy weekendowe (sob.-niedz.) oraz nauka wspierana kształceniem na odległość (e-learning)

Dokumenty wymagane:

  • Kwestionariusz osobowy
  • Kserokopia dyplomu ukończenia studiów wyższych (dyplom/odpis do wglądu)
  • 1 zdjęcie – wymiar 45 mm x 35 mm
  • Kserokopia dowodu osobistego (dowód do wglądu)
  • Umowa o studia podyplomowe
  • Potwierdzenie przygotowania pedagogicznego (wymagane tylko na kierunki pedagogiczne)