Celem szkolenia jest wprowadzenie do tematyki: komunikacja alternatywna i wspomagająca, planowanie pracy terapeutycznej, projektowanie pomocy.
Po ukończeniu szkolenia uczestnik:
- zostanie wyposażony w podstawową wiedzę dotycząca komunikacji alternatywnej i wspomagającej, dzięki której oceni dojrzałość osoby do komunikacji alternatywnej oraz zaplanuje pracę terapeutyczną,
- dowie się jak wprowadzać znaki manualne i graficzne oraz jak dobierać i stosować strategie komunikacyjne,
- zdobędzie umiejętność pomocy komunikacyjnych – tablic wyboru, kontekstowych, uczestnictwa,
- będzie mieli okazję zapoznać się z zaawansowanymi technologicznie pomocami do porozumiewania się.
Dla kogo?
Szkolenie adresowane jest do: nauczycieli, pedagogów pracujący z dziećmi z zaburzonym rozwojem komunikacji werbalnej w przedszkolach i szkołach, terapeutów, rodziców dzieci niekomunikujących się werbalnie.
Osoby prowadzące:
Agnieszka Kazimierska-Bauerek – wykładowca akademicki na kierunkach: wczesnego wspomagania rozwoju, oligofrenopedagogiki, integracji sensorycznej, terapii pedagogicznej, diagnozy, terapii i rewalidacji osób ze spektrum autyzmu. Ukończyła dwuletnie studium pomocy dzieciom autystycznym i ich rodzinom, terapię ręki I i II stopnia. Posiada certyfikat nadający kwalifikacje do diagnozowania oraz terapii SI, drugi stopień kursu z zakresu alternatywnych sposobów porozumiewania się dzieci niepełnosprawnych. Ma uprawnienia do stosowania Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego KORP, Karty Oceny Zachowań i Emocji, diagnozy ACC, VB-MAPP – oceny umiejętności i planowania terapii. Posiada doświadczenie zawodowe jako wychowawca klasy, nauczyciel funkcjonowania społecznego, kreatywności, rewalidacji ogólnorozwojowej i ruchowej (SI), nauczyciel grupy przedszkolnej specjalnej – (Szkoła specjalna w Zabrzu) oraz prowadzący Trening Umiejętności Społecznych, nauczyciel rewalidacji ruchowej oraz zajęć korekcyjno – kompensacyjnych (Międzynarodowa Szkoła Podstawowa w Zabrzu).
Agnieszka Paluch – oligofrenopedagog, terapeuta osób z autyzm, terapeuta AAC. Ukończyła szkolenie Makaton, czterostopniowe szkolenie z zakresu diagnozy AAC, stosowania oceny efektywności porozumiewania się dzieci niemówiących, , szkolenie z zakresu AAC – wspomagających i alternatywnych metod porozumiewania się dzieci ze specjalnymi potrzebami w komunikowaniu się, wielostopniowy kurs alternatywne i wspomagające metody porozumiewania się (AAC) oraz szkolenie Picture Exchange Communication System. Odbywała staże w ośrodkach specjalizujących się we wprowadzaniu komunikacji alternatywnej i wspomagającej, pracowała pod nadzorem superrewizyjnym. Ma uprawnienia do stosowania Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego KORP, Karty Oceny Zachowań i Emocji, diagnozy ACC, VB-MAPP – oceny umiejętności i planowania terapii. Posiada doświadczenie zawodowe jako wychowawca klasy, nauczyciel funkcjonowania społecznego, kreatywności, rewalidacji ogólnorozwojowej oraz wczesnego wspomagania rozwoju w szkole specjalnej dla osób niepełnosprawnych intelektualnie. Pracuje od 15 lat z dziećmi niekomunikującymi się werbalnie wdrażając techniki AAC. Prowadzi szkolenia z tego zakresu.
Program
- Wprowadzenie do terminologii – komunikacja alternatywna i wspomagająca
- Charakterystyka użytkowników komunikacji wspomagającej i alternatywnej
- Przegląd systemów komunikacyjnych – znaki manualne, graficzne, przestrzenno dotykowe
- Strategie doboru systemu komunikacyjnego:
plany dnia, tablice wyboru, tablice tematyczne, uczestnictwa, książki do komunikacji i
inne indywidualne narzędzia do porozumiewania się – w niskiej i wysokiej technologii - Ocena kompetencji komunikacyjnych
- Planowanie rozwoju językowego użytkownika AAC z użyciem różnych narzędzi
- Środowisko konwersacyjne
Czas trwania:
W ramach 7 godzinnego warsztatu.
Cena: 290 zł
Uczestnik otrzymuje:
-
- Materiały szkoleniowe/prezentacja
- arkusz wywiadu,
- arkusz obserwacji umiejętności komunikacyjnych mające na celu zebranie podstawowych informacji dotyczących porozumiewania się
- materiały dodatkowe, które obejmują opis wybranych zagadnień przedstawionych w prezentacji
- zaświadczenie o ukończeniu szkolenia (ze szczegółowym programem)
Szczegóły
- Wykłady