Nowe perspektywy

Studia licencjackie

Edukacja zdrowotna i profilaktyka społeczna

 

logo uns.png


Opis specjalności

Celem studiów na kierunku PEDAGOGIKA, w ramach specjalności EDUKACJA ZDROWOTNA I PROFILAKTYKA SPOŁECZNA jest dostarczenie studentom pogłębionej wiedzy i umiejętności w zakresie edukacji zdrowotnej i szeroko pojętej profilaktyki społecznej.
Absolwent w toku studiów nabywa kompleksowe kompetencje merytoryczne i metodyczne niezbędne do prowadzenia zadań z zakresu edukacji zdrowotnej i profilaktyki społecznej szczególnie w placówkach systemu oświaty, ale także wobec dzieci młodzieży i dorosłych poza system oświaty. W toku kształcenia w ramach specjalności, student nabywa kompetencje pozwalające na sprawny kontakt interpersonalny a tym samym podejmowanie efektywnych działań w obszarze kształtowania rozwijania wiedzy, postawy i nawyków dbałości o zdrowie własne i innych oraz umiejętności współtworzenia zdrowego środowiska.
Program specjalności obejmuje kształtowanie wiedzy z zakresu holistycznego modelu zdrowia (zdrowia fizycznego, psychicznego, emocjonalnego, społecznego, duchowego i seksualnego), edukacji zdrowotnej jako procesu trwającego prze całe życie i dotyczącego wszystkich ludzi, a także umiejętności i kompetencji kluczowych w zakresie rozwijania postaw prozdrowotnych w poszczególnych obszarach (zdrowe żywienie, aktywność fizyczna, umiejętności psychospołecznych, profilaktyka) i środowiskach, propagowania zdrowego stylu życia i efektywnej realizacji zadań w obszarze promocji zdrowia. Absolwent jest przygotowany do efektywnej realizacji prozdrowotnych przedsięwzięć profilaktycznych i edukacyjnych w społeczności lokalnej, środowisku pracy, środowisku nauczania i wychowania, zakładach opieki zdrowotnej oraz placówkach opieki społecznej.
Warunkiem wstępnym rekrutacji jest posiadanie świadectwa dojrzałości (nowa lub stara matura) lub dokumentu z nim równoważnego.

Zakres tematyczny:

  • Podstawy edukacji zdrowotnej
  • Higieniczne aspekty zdrowia człowieka
  • Podstawy zdrowego żywienia i aktywności fizycznej
  • Wybrane zagadnienia zdrowia seksualnego i prokreacyjnego
  • Bezpieczeństwo i zapobieganie urazom w środowisku szkolnym
  • Agresja i przemoc w środowisku szkolnym
  • Zachowania ryzykowne dla zdrowia i życia człowieka
  • Teorie uzależnień
  • Profilaktyka osób zagrożonych uzależnieniem od substancji psychoaktywnych
  • Metodyka edukacji i promocji zdrowia
  • Modyfikacja zachowań patogennych z elementami  technik poznawczo-behawioralych
  • Metody i formy aktywności fizycznej i rekreacji ruchowej
  • Trening zachowań asertywnych
  • Diagnozowanie potrzeb w zakresie edukacji zdrowotnej
  • Ewaluacja działań z zakresu edukacji zdrowotnej
  • Metodyka profilaktyki społecznej - projekt
  • Konstruowanie programów promocji zdrowia w szkole
  • Bezpieczeństwo uczestników i odpowiedzialność prawna wychowawcy
  • Jakość życia związana ze zdrowiem
  • Warsztat pracy i awans zawodowy pedagoga

Kwalifikacje i kariera
Absolwent posiada przygotowanie pedagogiczne i jest przygotowany do prowadzenia zajęć z zakresu edukacji zdrowotnej i szeroko rozumianej profilaktyki (specjalność nie nadaje uprawnień do prowadzenia zajęć z zakresu wychowania fizycznego) w placówkach systemu edukacji, systemu służby zdrowia, organizacjach społecznych, fundacjach i stowarzyszeniach działających na rzecz edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia, oraz do podejmowania samodzielnej działalności w obszarze usług edukacyjnych.

Podstawy prawne

  • Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2012, poz. 131)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. 2017, poz. 1575)

DOKUMENTY REKRUTACYJNE