Nowe perspektywy

Studia licencjackie

Terapia pedagogiczna i wczesne wspomaganie rozwoju

 

logo uns.png


Opis specjalności

Studia pierwszego stopnia na kierunku pedagogika w ramach specjalności TERAPIA PEDAGOGICZNA I WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU mają charakter kwalifikacyjny i przygotowują  do organizacji i udzielania profesjonalnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, wczesnego wykrywania zaburzeń rozwojowych oraz wspomagania rozwoju dziecka zagrożonego niepełnosprawnością i dziecka z trudnościami rozwojowymi w przedszkolu i szkole.
Studia przygotowują do prowadzenia zajęć psychoedukacyjnych, poradnictwa oraz konsultacji dla uczniów, rodziców i nauczycieli, warsztatów dla rodziców i nauczycieli z zakresu terapii pedagogicznej, a także zajęć w obszarze wczesnego wspomagania rozwoju.
Celem studiów jest kształtowanie umiejętności prowadzenia indywidualnych oraz grupowych zajęć terapeutycznych z dziećmi mającymi trudności w uczeniu się i wykazującymi zaburzenia zachowania, a także zdobycie kompetencji umożliwiających stwarzanie optymalnych warunków nauki dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Studia na kierunku pedagogika w zakresie specjalności TERAPIA PEDAGOGICZNA I WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU rozwijają kompetencje rozpoznawania zaburzeń i dysfunkcji rozwojowych, które mogą być przyczyną trudności w uczeniu się i niepowodzeń szkolnych, planowania procesu wychowawczo-terapeutycznego, diagnozowania indywidualnych możliwości dziecka oraz wskazywania jego możliwości edukacyjnych. Studenci poznają również techniki opracowania i realizowania z dzieckiem (zagrożonym nieprawidłowym rozwojem) i jego rodziną, indywidualnego programu kompleksowej profilaktyki i wczesnej pomocy, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka. Absolwenci nabędą także umiejętności i kompetencje z zakresu metodyki kształcenia integracyjnego na etapie przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz wczesnego wspomagania i usprawniania procesu nauczania i wychowania dziecka.
Warunkiem wstępnym rekrutacji jest posiadanie świadectwa dojrzałości (nowa lub stara matura) lub dokumentu z nim równoważnego.

Zakres tematyczny:

  • Wybrane zagadnienia z psychologii wychowawczej, rozwojowej i klinicznej
  • Specjalne potrzeby edukacyjne i rozwojowe
  • Teoretyczne podstawy terapii pedagogicznej i wczesnego wspomagania rozwoju
  • Prawne aspekty orzecznictwa pedagogicznego
  • Wsparcie psychologiczno-pedagogiczne w szkole
  • Organizacja procesu diagnostyczno-terapeutycznego - podstawy teoretyczne
  • Środowiskowe uwarunkowania działalności terapeutycznej
  • Metody wspomagające rozwój dziecka
  • Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka - diagnoza i terapia
  • Konstruowanie IPWWR - planowanie i ewaluacja działań zespołu WWR
  • Elementy logopedii z metodyką terapii zaburzeń mowy
  • Metodyka zajęć kompensacyjno-korekcyjnych dla dzieci z zaburzeniami rozwoju ruchowego
  • Metodyka zajęć terapeutycznych dla dzieci ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi (z trudnościami w nauce czytania i pisania, matematyki, z zaburzeniami rozwoju emocjonalnego i społecznego)
  • Metodyka zajęć rewalidacyjnych i korekcyjno-kompensacyjnych z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną
  • Elementy metodyki zajęć rewalidacyjnych z dzieckiem z deficytami w obrębie analizatorów (wzrokowego i słuchowego)
  • Alternatywne i wspomagające sposoby komunikacji
  • Specyfika pracy z dzieckiem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • Elementy socjoterapii w pracy z uczniem niedostosowanym społecznie i z zaburzeniami zachowania
  • Współpraca z rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • Warsztat umiejętności wychowawczych

Kwalifikacje i kariera
Studia mają charakter kwalifikacyjny i nadają uprawnienia do pracy w zakresie terapii pedagogicznej i wczesnego wspomagania rozwoju (m.in. do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych o charakterze terapeutycznym z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi).
Absolwenci posiadają przygotowanie pedagogiczne i mają możliwość podjęcia zatrudnienia w różnego typu placówkach edukacyjno-rehabilitacyjnych udzielających wsparcia dzieciom i młodzieży, takich jak np. przedszkola, szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawcze, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, ośrodki rehabilitacji dziennej i inne placówki ogólnodostępne, integracyjne i specjalne.

Podstawy prawne
Studia pierwszego stopnia na kierunku pedagogika w ramach specjalności TERAPIA PEDAGOGICZNA I WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU mają charakter kwalifikacyjny zgodnie z:

  • Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2012, poz. 131)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. 2017, poz. 1643)
  • art. 22 ust. 2 pkt 11 Ustawy z dnia 07 września 1991 r. o systemie oświaty – Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 8 listopada 2017 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o systemie oświaty (Dz. U. 2017 poz. 2198)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. 2017, poz. 1575)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. 2017 poz. 1635)

DOKUMENTY REKRUTACYJNE