Integracja sensoryczna
Rodzaj i czas trwania
Studia nadają kwalifikacje i trwają 3 semestry.
Adresaci
Studia adresowane są do nauczycieli, pedagogów, wychowawców, psychologów, lekarzy, logopedów, terapeutów, fizjoterapeutów, którzy ukończyli studia wyższe (co najmniej pierwszego stopnia).
Kwalifikacje
Studia mają charakter kwalifikacyjny* - umożliwiają zdobycie kwalifikacji niezbędnych do wykonywania zawodu terapeuty integracji sensorycznej w placówkach systemu oświaty. Realizowane są w oparciu o regulacje Ustawy o systemie oświaty (Dz. U. 2004, poz. 2572, z późn, zm.), rozp. MEN w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach i placówkach oraz rozp. MEN w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Absolwenci studiów podyplomowych zostaną wyposażeni w wiedzę, umiejętności i kompetencje niezbędne do stania się profesjonalnymi terapeutami integracji sensorycznej.
*UWAGA! Słuchaczami studiów podyplomowych z zakresu Integracji sensorycznej mogą zostać również osoby nieposiadające przygotowania pedagogicznego, min. fizjoterapeuci, terapeuci zajęciowi – jednak bez posiadania wspomnianego przygotowania pedagogicznego nie nabędą oni kwalifikacji do pracy w charakterze terapeuty integracji sensorycznej w szkole w rozumieniu przepisów MEN. O uznaniu kwalifikacji zawodowych, jako wystarczających do pełnienia zawodu terapeuty integracji sensorycznej będzie decydował wówczas dyrektor jednostki zatrudniającej Absolwenta.
Cel studiów i zakres tematyczny
elem studiów Integracja sensoryczna jest wyposażenie słuchacza w wiedzę, umiejętności i kompetencje niezbędne do pracy w charakterze terapeuty SI, min. przygotowanie do prowadzenia samodzielnej obserwacji diagnostyczno-klinicznej dziecka, określenia pełnej diagnozy oraz stosowania terapii zaburzeń procesów integracji sensorycznej.
Wybrane treści realizowane w toku studiów
- Wybrane zagadnienia z psychologii rozwojowej i klinicznej
- Podstawowe wiadomości z anatomii i fizjologii OUN człowieka
- Rozwój i zaburzenia układu ruchowego
- Budowa i funkcjonowanie systemów sensorycznych (dotykowego, przedsionkowego, proprioceptywnego, słuchowego, wzrokowego)
- Neurologiczne podstawy integracji sensorycznej
- Rozwój ontogenetyczny systemów percepcyjnych- odruchy sensomotoryczne
- Teoretyczne założenia integracji sensorycznej
- Zaburzenia integracji sensorycznej
- Diagnoza zaburzeń integracji zmysłowej (m.in. w ADHD, autyzmie i ZA, MPD, zespołach genetycznych, u dzieci z trudnościami w uczeniu się: dysleksja, dysgrafia i in. )
- Postępowanie terapeutyczne u dzieci z zaburzeniami integracji zmysłowej
Struktura
Zjazdy weekendowe (sob.-niedz.) oraz nauka wspierana kształceniem na odległość (e-learning)
Dokumenty wymagane:
- Kwestionariusz osobowy
- Kserokopia dyplomu ukończenia studiów wyższych (dyplom/odpis do wglądu)
- Umowa o studia podyplomowe
- Potwierdzenie przygotowania pedagogicznego (wymagane tylko na kierunki pedagogiczne)