Nowe perspektywy

Integracja sensoryczna - diagnoza i terapia

logo uns.png


Rodzaj i czas trwania
Studia nadają kwalifikacje i trwają 3 semestry, (350 godzin zajęć, 60 godzin praktyk).

Adresaci
Studia przeznaczone są dla nauczycieli, pedagogów, wychowawców, psychologów, logopedów, terapeutów (absolwentów studiów wyższych), którzy pragną uzyskać dodatkowe kwalifikacje do pracy w charakterze specjalisty - terapeuty SI, studia przygotowują bowiem do prowadzenia samodzielnej obserwacji diagnostyczno-klinicznej dziecka oraz określenia pełnej diagnozy i stosowania terapii zaburzeń procesów integracji sensorycznej, w tym otworzenia własnej działalności w tym zakresie.

Słuchaczami kwalifikacyjnych studiów podyplomowych Integracja sensoryczna – diagnoza i terapia mogą zostać również osoby, które nie posiadają przygotowania pedagogicznego (między innymi: fizjoterapeuci, terapeuci zajęciowi - jednak bez posiadania przygotowania pedagogicznego, nie nabędą oni kwalifikacji do pracy w charakterze terapeuty integracji sensorycznej w placówkach systemu oświaty. O uznaniu kwalifikacji zawodowych, jako wystarczających do pełnienia zawodu terapeuty Integracji sensorycznej będzie decydował wówczas dyrektor jednostki zatrudniającej Absolwenta.

Kwalifikacje
Studia podyplomowe Integracja sensoryczna – diagnoza i terapia mają charakter kwalifikacyjny i przygotowują do wykonywania zadań terapeuty integracji sensorycznej, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. 2017, poz. 1575) oraz Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019, poz. 1450) oraz w myśl zapisów Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2017 poz. 1591 z późn. zm.).

Cel studiów i zakres tematyczny
Celem studiów Integracja sensoryczna - diagnoza i terapia, jest wyposażenie słuchacza w wiedzę, umiejętności i kompetencje niezbędne do pracy w charakterze terapeuty SI, min. przygotowanie do prowadzenia samodzielnej obserwacji diagnostyczno-klinicznej dziecka, określenia pełnej diagnozy oraz  stosowania terapii zaburzeń procesów integracji sensorycznej.

Wybrane treści realizowane w toku studiów

  • Wybrane zagadnienia z psychologii rozwojowej i klinicznej
  • Podstawowe wiadomości z anatomii i fizjologii OUN człowieka
  • Rozwój i zaburzenia układu ruchowego 
  • Budowa i funkcjonowanie systemów sensorycznych (dotykowego, przedsionkowego, proprioceptywnego, słuchowego, wzrokowego)
  • Neurologiczne podstawy integracji sensorycznej
  • Rozwój ontogenetyczny systemów percepcyjnych- odruchy sensomotoryczne
  • Teoretyczne założenia integracji sensorycznej
  • Zaburzenia integracji sensorycznej
  • Diagnoza zaburzeń integracji zmysłowej (m.in. w ADHD, autyzmie i ZA, MPD, zespołach genetycznych, u dzieci z trudnościami w uczeniu się: dysleksja, dysgrafia i in. )
  • Postępowanie terapeutyczne u dzieci z zaburzeniami integracji zmysłowej
  • Planowanie i organizacja procesu terapeutycznego
  • Organizacja terapii SI w różnych placówkach
  • Stymulacja polisensoryczna, Sala Doświadczania Świata
  • Dokumentowanie i monitorowanie przebiegu zajęć SI
  • Warsztat pracy terapeuty SI
  • Logopedyczne aspekty terapii integracji sensorycznej

Co zyskujesz
Studia podyplomowe Integracja sensoryczna – diagnoza i terapia mają charakter kwalifikacyjny i przygotowują do wykonywania zadań terapeuty integracji sensorycznej. Absolwenci trzysemestralnych studiów podyplomowych z zakresu Integracji Sensorycznej, zostają wyposażeni w wiedzę, umiejętności i kompetencje, które są niezbędne do realizacji specjalistycznych zadań w obszarze terapii integracji sensorycznej, czego potwierdzeniem jest otrzymanie świadectwa ukończenia studiów podyplomowych potwierdzającego osiągnięcie efektów kształcenia i wymaganej liczby punktów ECTS.

Struktura
Zjazdy weekendowe (sob.-niedz.) oraz nauka wspierana kształceniem na odległość (blended learning)

Dokumenty wymagane:

  • Kwestionariusz osobowy
  • Kserokopia dyplomu ukończenia studiów wyższych (dyplom/odpis do wglądu)
  • Umowa o studia podyplomowe
  • Potwierdzenie przygotowania pedagogicznego (wymagane tylko na kierunki pedagogiczne)