Nowe perspektywy

Przygotowanie do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć

logo uns.png


Rodzaj i czas trwania
Studia nadają kwalifikacje i trwają 3 semestry. (390 godzin zajęć i 150 godzin praktyk w przypadku przedmiotu/zajęć prowadzonych w szkole podstawowej  i ponadpodstawowej, teoretycznych przedmiotów zawodowej oraz praktycznej nauki zawodu lub 330 godzin zajęć i 60 godzin praktyk w przypadku przedmiotu/zajęć prowadzonych w szkole podstawowej  i ponadpodstawowej)

Adresaci
Studia skierowane są w szczególności do dla absolwentów studiów pierwszego stopnia i studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku, którego program studiów określał efekty uczenia się obejmujące wiedzę i umiejętności odpowiadające wszystkim wymaganiom odpowiednio podstawy programowej przedmiotu nauczania lub podstawy programowej kształcenia w zawodzie lub treściom prowadzonych zajęć, nieposiadających przygotowania psychologiczno-pedagogicznego i dydaktycznego.

Kwalifikacje
Studia podyplomowe Przygotowanie pedagogiczne mają charakter kwalifikacyjny i przygotowują do pracy w placówkach oświatowych i edukacyjnych, zgodnie z wymogami przepisów prawa, szczególnie w związku z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. 2017, poz. 1575) oraz Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019, poz. 1450).

Cel studiów i zakres tematyczny
Celem studiów jest wyposażenie słuchacza w niezbędną wiedzę psychologiczno-pedagogiczną oraz umiejętności metodyczne umożliwiające im projektowanie i organizowanie procesu kształcenia na różnych poziomach edukacji.
W toku działalności pedagogicznej będą potrafili wykorzystywać nowoczesne technologie informatyczne, zdobędą umiejętności rozpoznawania potrzeb edukacyjnych ucznia i konstruowania, w oparciu o te potrzeby, indywidualnej ścieżki jego rozwoju.Absolwenci zostaną wyposażeni także umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji celów dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych szkoły, w tym do samodzielnego przygotowania i dostosowania programu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów.

Wybrane treści realizowane w toku studiów

  • Psychologia rozwojowa i osobowości
  • Wybrane zagadnienia psychologii klinicznej i profilaktyki
  • Psychologia ogólna z elementami psychologii różnic indywidualnych
  • Komunikacja interpersonalna - interakcje społeczne
  • Warsztat pracy, rozwój i awans zawodowy nauczyciela
  • Pedagogika ogólna - wybrane aspekty współczesnych teorii wychowania
  • Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej
  • System oświaty - prawo i polityka oświatowa
  • Projektowanie i planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej
  • Realizacja i ewaluacja pracy dydaktyczno-wychowawczej
  • Współczesne koncepcje kształcenia - innowacyjne i alternatywne metody pracy nauczyciela
  • Pedeutologia z etyką
  • Diagnostyka psychopedagogiczna
  • Bezpieczeństwo, zapobieganie urazom i pierwsza pomoc
  • Organizacja, udzielanie i dokumentowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
  • Praca z uczniem o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych
  • Doradztwo edukacyjno-zawodowe
  • Partnerstwo edukacyjne i współpraca z rodzicami
  • Dydaktyka ogólna
  • Emisja i higiena głosu
  • Ocenianie osiągnięć szkolnych uczniów
  • Komunikacja alternatywna i wspomagająca

Co zyskujesz
Studia maja charakter kwalifikacyjny i nadają uprawnienia do pracy w placówkach systemu oświaty. Słuchacze są wyposażeni w niezbędną wiedzę psychologiczno-pedagogiczną oraz umiejętności metodyczne umożliwiające mu projektowanie i organizowanie procesu kształcenia na różnych poziomach edukacji – posiadają umiejętność komunikacji społecznej, posługiwania się warsztatem diagnostycznym, wzbogacania oraz doskonalenia swojej wiedzy i kompetencji w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego.

Struktura
Zjazdy weekendowe (sob.-niedz.) oraz nauka wspierana kształceniem na odległość (blended learning)

Dokumenty wymagane:

  • Kwestionariusz osobowy
  • Kserokopia dyplomu ukończenia studiów wyższych (dyplom/odpis do wglądu)
  • Umowa o studia podyplomowe
  • Potwierdzenie przygotowania pedagogicznego (wymagane tylko na kierunki pedagogiczne)