• Start
  • Szkolenia
    • Biznes
    • Sprzedaż
    • Rozwój osobisty
    • Szkolenia dla nauczycieli
    • Spotkanie Kobiet
  • Coaching
    • Coach – Ilona Duda
    • Coaching – Cele / korzyści
    • Coaching dla biznesu, coaching dla Ciebie
  • Studia
    • PEDAGOGIKA SPECJALNA
    • PRZYGOTOWANIE PEDAGOGICZNE
    • PSYCHOLOGIA
    • BEZPIECZEŃSTWO
    • Metodyka nauczania języka angielskiego w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
    • Integracja sensoryczna – diagnoza i terapia
    • Organizacja i zarządzanie w oświacie
    • Coaching i mentoring – Akademia Trenera
  • Blog
  • Kontakt
    • Logowanie
Studia podyplomowe Katowice - Nowe Perspektywy
  • Start
  • Szkolenia
    • Biznes
    • Sprzedaż
    • Rozwój osobisty
    • Szkolenia dla nauczycieli
    • Spotkanie Kobiet
  • Coaching
    • Coach – Ilona Duda
    • Coaching – Cele / korzyści
    • Coaching dla biznesu, coaching dla Ciebie
  • Studia
    • PEDAGOGIKA SPECJALNA
    • PRZYGOTOWANIE PEDAGOGICZNE
    • PSYCHOLOGIA
    • BEZPIECZEŃSTWO
    • Metodyka nauczania języka angielskiego w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
    • Integracja sensoryczna – diagnoza i terapia
    • Organizacja i zarządzanie w oświacie
    • Coaching i mentoring – Akademia Trenera
  • Blog
  • Kontakt
    • Logowanie

Moja Praca

Strona główna » Blog » KOT NAUCZYCIELEM – czyli jak zrozumieć zachowania pracownika?

KOT NAUCZYCIELEM – czyli jak zrozumieć zachowania pracownika?

  • Wysłane przez Nowe Perspektywy
  • Kategorie Moja Praca
  • Data 31 marca 2017
  • Komentarze 0 komentarz

Kilka miesięcy temu do mojego domu trafiła kotka. Kotka z własną historią, urodziwa – czarno-biała. Z racji koloru dostała imię Perła. Rzadkością są czarne perły, rzadko trafiają się takie koty jak Perła.
Nauczyła mnie wielu rzeczy i uczy nadal. Oto krótka historia niosąca głębokie przesłanie.
Gdy Perełka pojawiła się w naszym domu zrozumiałam, że muszę ją wprowadzić w nowe dla niej środowisko. Dopuściłam do głosu troskę o nią i wszystkie istoty żyjące pod naszym dachem. Z tym akurat nie miałam trudności. Musiałam zadbać o dobre samopoczucie suczki, kocura, nowej kotki i pozostałych domowników. Była to pierwsza lekcja, a później następne, które uczyły mnie rozumienia zachowań kotki w zależności od upływającego czasu, poznawania przez nią ludzi i otoczenia, oraz poszanowania jej indywidualności. Przyglądając się ewolucji zachowań mojej kotki zrozumiałam, że analogiczne etapy przechodzi w firmie nowy pracownik. Zobaczcie sami jak teraz łatwo można zrozumieć ten proces.

  • Lekcja 1 – zadbaj o nową osobę przychodzącą do Twojej firmy, działu, do Twojego domu. Ta osoba bowiem jest pełna niepokoju o to, co ją spotka w nowym środowisku i kogo spotka. Przeżywa stres związany ze zmianą, która dokonuje się w jej życiu. Może czuje się zagubiona, ponieważ nikogo nie zna lub zna powierzchownie.

Gdy kotka oswoiła się z innymi osobnikami, zaczęła poznawać otoczenie: dom i ogród. Musiała wszędzie zajrzeć, ale robiła to z dużą dozą niepewności. Musiała również poznać zasady panujące w domu, to jest pory i miejsca posiłków, osobę decydującą o jej pełnej misce. Ten okres trwał kilka tygodni i był kolejną lekcją.

  • Lekcja 2 – ważne jest, aby pracownik w pierwszym okresie poznał zasady pracy i współpracy, oraz standardy obowiązujące w firmie. W tym okresie pracownik otwarty jest na wiedzę, instruktaż, działanie, ale jeszcze nie wie, czego nie wie. Okres ten jest istotny dla menedżera i nowego pracownika zgodnie z zasadą „Co włożysz, to wyciągniesz”. Najpierw jako menedżer pokaż, powiedz, naucz, a dopiero potem wymagaj. To pierwszy poziom rozwoju pracownika określany ENTUZJASTYCZNYM DEBIUTANTEM – jest zaangażowany w poznawanie nowego ale posiada niskie kompetencje.

Gdy moja Perła częściowo odnalazła się w nowym miejscu, zaczęła testować na co może sobie pozwolić i to w stosunku do zwierząt jak i do ludzi. Zaczepiała, atakowała, bawiła się, pozwalała czasem się pogłaskać. Poufałość jednak jaką jest głaskanie była na początku ograniczona. Wskakiwała na kolana i pozwalała na głaskanie określonych części ciała: głowy, grzbietu. Nie wolno było dotknąć jej brzucha i ogona, jeżeli to zrobiłam po prostu gryzła. Nie było to bolesne gryzienie, ale mało przyjemne. To ona określała granice. Jeszcze czuła się niepewnie i tą niepewność pokrywała pozorną agresją.

  • Lekcja 3 – pracownik po pierwszym okresie adaptacji zaczyna dokonywać prób, sprawdza, na ile może sobie pozwolić. Już wie, ile od niego się oczekuje, wzrosły jego kompetencje. Wie również, ile jeszcze przed nim nauki i to go zniechęca. Typowe zachowania na tym etapie to: zniechęcenie, mniejszy entuzjazm, postawa trochę agresywna po to, aby pokryć przerażenie, jakie niesie dalsza „edukacja”. Jak widzimy jest to zjawisko naturalne zarówno w świecie zwierząt jak i ludzi. Ten etap jest drugim poziomem rozwoju pracownika zwanym ROZCZAROWANY ADEPT- kompetencje pracownika nadal są niskie, zaczyna mieć pytania i wątpliwości.

Przyszedł wreszcie czas, gdy moja kotka nabrała większej pewności siebie, wiedziała co, kiedy i gdzie może dostać, co zrobić aby otrzymać odrobinę surowego mięsa, gdy przygotowywałam obiad, jak mnie przywoływać, gdy chciała wejść do domu. Zauważyłam jednak, że częściej niż na początku unika konfrontacji z innymi kotami, często ucieka się do manewru pozwalającego „schować się” za mną. Gdzieś w tym wszystkim wyczuwalny był brak pewności siebie.

  • Lekcja 4 – na tym poziomie pracownik już wie i potrafi wiele rzeczy wykonać samodzielnie, jednak nie posiada pewności i niezależności. Woli, jak Ty jako menedżer sprawdzisz jego pracę. Wiąże się to również z brakiem przyjęcia odpowiedzialności za własną pracę „Skoro jest błąd, to nie moja wina. Szef to zaakceptował”. Dlatego jego zaangażowanie w pracę jest zmienne. OSTROŻNY PRAKTYK tak nazywa się kolejny trzeci poziom rozwoju pracownika – kompetencje ma już wysokie, ale zaangażowanie spada.

Ostatnio zauważam u mojej kotki większą potrzebę pieszczot. Przychodzi nawet aby spać ze mną, a raczej na mnie. Schlebiam sobie myśląc, że Perełka czuje się coraz pewniej. Opanowała odgłosy świadczące o tym, że dostanie „coś” szczególnego do zjedzenia. Wie jak prosić o przysmaki. Zna ogród i sąsiednie posesje. Niestety nadal chowa się za mną, gdy w ogrodzie pojawia się inny kot. Mam nadzieję, że te zachowania miną i stanie się w pełni niezależną kotką, a ja będę spokojniejsza, bo będę wiedziała, że w trakcie jakiejkolwiek walki nie dozna zbyt wielkiego uszczerbku.

  • Lekcja 5 – gdy pracownik nabędzie wiedzę i kompetencje, sprawdzi się w wielu krytycznych sytuacjach, zapewnisz mu samodzielność działania wtedy wzrośnie jego pewność siebie. Osiągnie poziom czwarty i stanie się SAMODZIELNYM EKSPERTEM. Mając takie zasoby nie potrzebuje już instruktażu i wsparcia zewnętrznego. Jest zaangażowany, najczęściej lubi to co robi. Taki pracownik to marzenie mądrego i odważnego szefa.
    Korzystając z tych lekcji i wiedzy z zakresu zarządzania wiemy, że menedżer to człowiek o czterech twarzach (to trafne określenie gdzieś przeczytałam). To dobry diagnosta, który w stosunku do każdego pracownika musi podchodzić indywidualnie mając na uwadze poziom jego rozwoju, osobowość i uwarunkowania społeczne.

Obserwując moją kotkę zrozumiałam, że w zależności od jej etapu adaptacji w nowym środowisku, to ja musiałam zmieniać swoje podejście do niej – a nie odwrotnie. Patrząc na spokojną i stateczną suczkę otrzymuję od niej inne lekcje. Teraz już wiem, że to co służy dobrym relacjom z jednym osobnikiem nie jest skuteczne wobec drugiego.
Warto porzucić swoje ulubione, nawykowe metody postępowania/kierowania i wybrać najwłaściwsze postępowanie wobec każdej osoby indywidualnie.
I tak świat zwierząt, ale też dzieci uczy mnie skutecznych metod postępowania.
Wystarczy być uważnym obserwatorem życia, bo lekcje które ono nam daje są uniwersalne.

Tag:menadżer, menedżer, nowy pracownik, obserwacja, prawa, rozwój pracownika, wspieranie pracownika, współpraca

  • Share:
author avatar
Nowe Perspektywy

Poprzedni post

Najpierw porządek w głowie a potem w garderobie
31 marca 2017

Następny wpis

Co zrobić, by w życiu niczego nie żałować?
5 kwietnia 2017

Może Ci się spodobać

myprzyszlosc
My za 25 lat – cz. 3
1 czerwca, 2017
swiatprzyszlosci
My za 25 lat – cz. 2
26 maja, 2017
przyszlosc
My za 25 lat
23 maja, 2017

Zostaw odpowiedź Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze wpisy

  • Życie jak rzeka
  • Życie z perspektywy
  • Jak rozwijać pozytywne relacje międzyludzkie?
  • Tytanowy garnek czyli sposoby na trudności
  • Nie zostawiaj spraw „na potem”, bo „potem” nie zawsze nadchodzi

Archiwum

  • styczeń 2022
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • maj 2021
  • luty 2018
  • styczeń 2018
  • grudzień 2017
  • listopad 2017
  • październik 2017
  • wrzesień 2017
  • sierpień 2017
  • lipiec 2017
  • czerwiec 2017
  • maj 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016
  • listopad 2016
  • sierpień 2016
  • lipiec 2016

 

O firmie

  • O nas
  • Współpracujemy z
  • Referencje
  • Certyfikacja VCC
  • Publikacje
  • Kontakt

Przydatne linki

  • Kursy
  • O nas
  • Blog
  • Kontakt
Kontakt

32 777 22 02

501 453 559

690 538 727

biuro@noweperspektywy.pl

Dane adresowe

41-800 Zabrze
ul. Wolności 345
lokal 1002 (10 piętro)

Zobacz na mapie

Wszystkie prawa zastrzeżone 2021 © Nowe Perspektywy