Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (Oligofrenopedagogika)

Rodzaj i czas trwania

Studia kwalifikacyjne, trwają 3 semestry, tryb – blended learning

  • 450 godzin zajęć oraz 180 godzin praktyk dla nauczycieli
  • 390 godzin zajęć i 120 godzin praktyk dla pedagogów specjalnych

Adresaci

Kształcenie na studiach podyplomowych w zakresie pedagogiki specjalnej umożliwiające zdobycie kwalifikacji nauczyciela – pedagoga specjalnego, prowadzone jest w dwóch wariantach:

  • dla osób posiadających kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć, a nie posiadających przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej lub
  • dla osób posiadających przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i pragnących zdobyć przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej – oligofrenopedagogiki.

Kwalifikacje

Studia podyplomowe Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (OLIGOFRENOPEDAGOGIKA) mają charakter kwalifikacyjny – nadają kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej i przygotowują do wykonywania zawodu nauczyciela, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. 2017, poz. 1575) oraz Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019, poz. 1450).

Cel studiów i zakres tematyczny

Studia podyplomowe Oligofrenopedagogika mają na celu wyposażenie słuchacza w wiedzę psychologiczno-pedagogiczną oraz w umiejętności niezbędne do pracy opiekuńczo-wychowawczej, dydaktycznej i terapeutycznej z osobami z niepełnosprawnością intelektualną. dlatego program kształcenia obejmuje najistotniejsze zagadnienia z obszaru pedagogiki specjalnej na przykład: interdyscyplinarne podstawy integracji i inkluzji osób z niepełnosprawnością, podstawy wczesnego wspomagania rozwoju, dydaktykę specjalną, podstawy wychowania, edukacji, terapii i rehabilitacji osób niepełnosprawnych intelektualnie, diagnozę funkcjonalną i konstruowanie programów edukacyjno-terapeutycznych czy metodykę kształcenia specjalnego, ze wskazaniem najnowszych oraz innowacyjnych rozwiązań w tym zakresie.

Wybrane treści realizowane w trakcie toku studiów

  • Podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną
  • Oligofrenopedagogika
  • Aktualne problemy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną
  • Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością intelektualną
  • Metody wspomagania oraz terapii dzieci, młodzieży i osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną
  • Wczesna interwencja, wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna edukacja dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
  • Zasady edukacji i rehabilitacji osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
  • Zasady edukacji i rehabilitacji osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym
  • Komunikacja alternatywna i wspomagająca
  • Współpraca z rodziną dziecka/dorosłego z niepełnosprawnością intelektualną
  • Edukacja włączająca ucznia z niepełnosprawnością intelektualną
  • Pedeutologia z deontologią
  • Metodyka edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
  • Organizacja i specyfika wychowania i kształcenia ucznia z niepełnosprawnością intelektualną na II i III etapie edukacyjnym
  • Metody i programy terapii ucznia/dorosłego z niepełnosprawnością intelektualną
  • Metodyka pracy rewalidacyjno-wychowawczej z osobą ze sprzężoną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną
  • Konstruowanie, wdrażanie, monitorowanie i ewaluacja działań w kształceniu specjalnym

Co zyskujesz

Słuchacze zyskują kompetencje w zakresie oligofrenopedagogiki, przygotowujące do pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną i podejmowania kompleksowych działań diagnostycznych, edukacyjnych i terapeutycznych w pracy z osobami upośledzonymi umysłowo w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym. Ponadto absolwenci uzyskują kwalifikacje do pracy z dzieckiem/osobą z niepełnosprawnością intelektualną na przykład w przedszkolach specjalnych, oddziałach specjalnych w przedszkolach ogólnodostępnych, szkołach podstawowych specjalnych, oddziałach specjalnych w szkołach podstawowych ogólnodostępnych, szkołach ponadpodstawowych specjalnych, oddziałach specjalnych w szkołach ponadpodstawowych ogólnodostępnych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz specjalnych ośrodkach wychowawczych, dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, szkołach specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, ośrodkach umożliwiających dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim oraz dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, a także kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.

Struktura

Zjazdy weekendowe (sob.-niedz.), studia wspomagane kształceniem na odległość (blended learning)

Dokumenty wymagane:

  1. Ankieta osobowa (do pobrania tutaj).
  2. Zgoda na przetwarzanie danych osobowych (do pobrania tutaj).
  3. Kserokopia dyplomu ukończenia studiów wyższych.
  4. Potwierdzenie przygotowania pedagogicznego (wymagane tylko na kierunki pedagogiczne).
  5. Umowa na świadczenie usług edukacyjnych (do pobrania tutaj).
  6. Oświadczenie o finansowaniu studiów podyplomowych (do pobrania tutaj).

Pełna oferta studiów podyplomowych