Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Rodzaj i czas trwania
Studia kwalifikacyjne, czas trwania to 3 semestry,
- 450 godzin zajęć oraz 180 godzin praktyk dla nauczycieli
- 390 godzin zajęć i 120 godzin praktyk dla pedagogów specjalnych
Adresaci
Kształcenie na studiach podyplomowych w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju umożliwiające zdobycie kwalifikacji nauczyciela – pedagoga specjalnego, prowadzone jest w dwóch wariantach:
- dla osób posiadających kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć, a nie posiadających przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej lub
- dla osób posiadających przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i pragnących zdobyć przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej, w tym przypadku w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju.
Kwalifikacje
Studia podyplomowe Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka mają charakter kwalifikacyjny zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. 2017, poz. 1575) oraz Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019, poz. 1450) oraz Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. 2017, poz. 1635). Studia przygotowują do wczesnego wykrywania zaburzeń rozwojowych oraz wspomagania rozwoju dziecka zagrożonego niepełnosprawnością i dziecka z trudnościami rozwojowymi w przedszkolu i szkole.
Cel studiów i zakres tematyczny
Studia Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka mają na celu wyposażenie absolwenta w niezbędną wiedzę pedagogiczną i kwalifikacje do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Ponadto słuchacze poznają sposoby diagnozy i wieloprofilowego wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży oraz metody i techniki terapii pedagogicznej. Następnie poznają również techniki opracowania i realizowania z dzieckiem (zagrożonym nieprawidłowym rozwojem) i jego rodziną indywidualnego programu kompleksowej profilaktyki i wczesnej pomocy, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka. Ponadto absolwenci nabędą umiejętności i kompetencje z zakresu metodyki kształcenia integracyjnego na etapie przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz wczesnego wspomagania i usprawniania procesu nauczania i wychowania dziecka.
Wybrane treści realizowane w toku studiów
- Teoretyczne podstawy wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
- Neurologiczno-psychiatryczne aspekty zaburzeń
- Wybrane zagadnienia z psychologii rozwojowej i klinicznej
- Diagnoza funkcjonalna we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka
- Metodyka wspomagania rozwoju dziecka z wczesnymi symptomami autystycznego spektrum zaburzeń
- Wielospecjalistyczna ocena rozwoju dziecka
- Zaburzenia rozwojowe i trudności wychowawcze
- Modele i standardy wczesnego wspomagania rozwoju oraz wczesnej interwencji terapeutycznej
- Metodyka terapii logopedycznej
- Projektowanie działań w obszarze WWR i ewaluacja działań zespołu
- Komunikacja alternatywna i wspomagająca
- Podstawy poradnictwa i pracy z rodziną
- Metody wspomagania, terapii i rehabilitacji dziecka o specjalnych potrzebach rozwojowych
- Metodyka wspomagania rozwoju dziecka z zaburzeniami funkcji ruchowych
- Warsztat pracy specjalisty WWR
- Metodyka wspomagania rozwoju dziecka z deficytami w obrębie analizatorów (wzrokowego i słuchowego)
- Metodyka wczesnej edukacji
- Stymulacja i integracja sensoryczna
- Metodyka wieloprofilowego uprawniania i organizacji współpracy w zespole interdyscyplinarnym – projektowanie, realizacja i ewaluacja programów oddziaływań wspomagających
- Trening umiejętności wychowawczych
Co zyskujesz
Studia mają charakter kwalifikacyjny i dają uprawnienia do pracy w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w następujących placówkach: przedszkolach, szkołach podstawowych, w tym w specjalnych, w innych formach wychowania przedszkolnego, w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz specjalnych ośrodkach wychowawczych oraz w publicznych i niepublicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych.
Struktura
Zjazdy weekendowe (sob-niedz.) wsparte kształceniem na odległość (blended learning)
Dokumenty wymagane:
- Ankieta osobowa (do pobrania tutaj).
- Zgoda na przetwarzanie danych osobowych (do pobrania tutaj).
- Kserokopia dyplomu ukończenia studiów wyższych.
- Potwierdzenie przygotowania pedagogicznego (wymagane tylko na kierunki pedagogiczne).
- Umowa na świadczenie usług edukacyjnych (do pobrania tutaj).
- Oświadczenie o finansowaniu studiów podyplomowych (do pobrania tutaj).