Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Rodzaj i czas trwania

Studia podyplomowe Spektrum autyzmu nadają kwalifikacje i trwają 3 semestry. 

  • 450 godzin zajęć oraz 180 godzin praktyk dla nauczycieli
  • 390 godzin zajęć i 120 godzin praktyk dla pedagogów specjalnych

Adresaci

Kształcenie na studiach podyplomowych w zakresie pedagogiki specjalnej umożliwiające zdobycie kwalifikacji nauczyciela – pedagoga specjalnego, prowadzone jest w dwóch wariantach:

  • dla osób posiadających kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć, a nie posiadających przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej lub
  • dla osób posiadających przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej a ponadto pragnących zdobyć przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej – do pracy z uczniami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. 

Kwalifikacje

Studia podyplomowe Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mają charakter kwalifikacyjny – przede wszystkim nadają kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej i przygotowują do wykonywania zawodu nauczyciela, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2017, poz. 1575) oraz Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019, poz. 1450). Dla opracowania założeń kierunku kluczowe również były zapisy Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. 2015, poz. 1113).

Cel studiów i zakres tematyczny

Celem studiów jest wyposażenie słuchacza w wiedzę psychologiczno-pedagogiczną, dodatkowo w umiejętności niezbędne do pracy diagnostycznej, edukacyjnej i terapeutycznej z uczniem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Program kształcenia obejmuje najistotniejsze zagadnienia z obszaru pedagogiki specjalnej na przykład: interdyscyplinarne podstawy integracji i inkluzji osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, kryteria diagnostyczne i podstawy wczesnego wspomagania rozwoju, dydaktykę specjalną, podstawy wychowania, edukacji, terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, diagnozę funkcjonalną i konstruowanie programów edukacyjno-terapeutycznych czy metodykę kształcenia specjalnego, ze wskazaniem najnowszych oraz innowacyjnych rozwiązań w tym zakresie.

Wybrane treści realizowane w toku studiów

  • Medyczne podstawy zaburzeń ze spektrum autyzmu
  • Psychologiczno-pedagogiczne podstawy wiedzy o zaburzeniach ze spektrum autyzmu
  • Elementy neurologii dziecięcej
  • Diagnoza psychopedagogiczna – metody i narzędzia w diagnozowaniu autyzmu
  • Metody wspomagania rozwoju dziecka i terapii autyzmu
  • Wczesna interwencja
  • Zasady edukacji i terapii dzieci i uczniów z zaburzeniami spektrum autyzmu
  • Projektowanie działań edukacyjno-terapeutycznych
  • Komunikacja alternatywna i wspomagająca
  • Współpraca z rodziną dziecka/ucznia ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi
  • Edukacja włączająca ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • Pedeutologia z deontologią
  • Metodyka wczesnego wspomagania ucznia z zaburzeniami spektrum autyzmu
  • Organizacja i specyfika kształcenia ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • Metody i programy terapii indywidualnej z uczniem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • Zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej z uczniem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • Stymulacja zmysłów i integracja sensoryczno-motoryczna
  • Doradztwo edukacyjno-zawodowe i wspieranie rozwoju osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • Trening umiejętności społecznych

Co zyskujesz

Słuchacze zyskują kompetencje do pracy z uczniem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, na przykład: podejmowania kompleksowych działań diagnostycznych, edukacyjnych i terapeutycznych w pracy z uczniem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Absolwenci ponadto uzyskują kwalifikacje do pracy z dzieckiem/osobą z zaburzeniami ze spektrum autyzmu we wszystkich typach przedszkoli i szkół i dodatkowo w ośrodkach szkolno-wychowawczych jako nauczyciel wspomagający. 1 stycznia 2016 r. weszły w życie przepisy § 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. poz. 1113). Nowe regulacje wprowadziły – w przedszkolach ogólnodostępnych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęte dzieci i uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone – obowiązek dodatkowego zatrudniania:

  • nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych, lub
  • specjalistów, lub w przypadku klas I–III szkoły podstawowej – asystenta nauczyciela, o którym mowa w art. 7 ust. 1e ustawy, lub
  • pomoc nauczyciela

– z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.

Struktura

Zjazdy weekendowe (sob.-niedz.) oraz nauka wspierana kształceniem na odległość (blended learning)

Dokumenty wymagane:

  1. Ankieta osobowa (do pobrania tutaj).
  2. Zgoda na przetwarzanie danych osobowych (do pobrania tutaj).
  3. Kserokopia dyplomu ukończenia studiów wyższych.
  4. Potwierdzenie przygotowania pedagogicznego (wymagane tylko na kierunki pedagogiczne).
  5. Umowa na świadczenie usług edukacyjnych (do pobrania tutaj).
  6. Oświadczenie o finansowaniu studiów podyplomowych (do pobrania tutaj).

Pełna oferta studiów podyplomowych