Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Rodzaj i czas trwania
Studia podyplomowe Spektrum autyzmu nadają kwalifikacje i trwają 3 semestry.
- 450 godzin zajęć oraz 180 godzin praktyk dla nauczycieli
- 390 godzin zajęć i 120 godzin praktyk dla pedagogów specjalnych
Adresaci
Kształcenie na studiach podyplomowych w zakresie pedagogiki specjalnej umożliwiające zdobycie kwalifikacji nauczyciela – pedagoga specjalnego, prowadzone jest w dwóch wariantach:
- dla osób posiadających kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć, a nie posiadających przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej lub
- dla osób posiadających przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej a ponadto pragnących zdobyć przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej – do pracy z uczniami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Kwalifikacje
Studia podyplomowe Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mają charakter kwalifikacyjny – przede wszystkim nadają kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej i przygotowują do wykonywania zawodu nauczyciela, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2017, poz. 1575) oraz Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019, poz. 1450). Dla opracowania założeń kierunku kluczowe również były zapisy Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. 2015, poz. 1113).
Cel studiów i zakres tematyczny
Celem studiów jest wyposażenie słuchacza w wiedzę psychologiczno-pedagogiczną, dodatkowo w umiejętności niezbędne do pracy diagnostycznej, edukacyjnej i terapeutycznej z uczniem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Program kształcenia obejmuje najistotniejsze zagadnienia z obszaru pedagogiki specjalnej na przykład: interdyscyplinarne podstawy integracji i inkluzji osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, kryteria diagnostyczne i podstawy wczesnego wspomagania rozwoju, dydaktykę specjalną, podstawy wychowania, edukacji, terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, diagnozę funkcjonalną i konstruowanie programów edukacyjno-terapeutycznych czy metodykę kształcenia specjalnego, ze wskazaniem najnowszych oraz innowacyjnych rozwiązań w tym zakresie.
Wybrane treści realizowane w toku studiów
- Medyczne podstawy zaburzeń ze spektrum autyzmu
- Psychologiczno-pedagogiczne podstawy wiedzy o zaburzeniach ze spektrum autyzmu
- Elementy neurologii dziecięcej
- Diagnoza psychopedagogiczna – metody i narzędzia w diagnozowaniu autyzmu
- Metody wspomagania rozwoju dziecka i terapii autyzmu
- Wczesna interwencja
- Zasady edukacji i terapii dzieci i uczniów z zaburzeniami spektrum autyzmu
- Projektowanie działań edukacyjno-terapeutycznych
- Komunikacja alternatywna i wspomagająca
- Współpraca z rodziną dziecka/ucznia ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi
- Edukacja włączająca ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Pedeutologia z deontologią
- Metodyka wczesnego wspomagania ucznia z zaburzeniami spektrum autyzmu
- Organizacja i specyfika kształcenia ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Metody i programy terapii indywidualnej z uczniem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej z uczniem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Stymulacja zmysłów i integracja sensoryczno-motoryczna
- Doradztwo edukacyjno-zawodowe i wspieranie rozwoju osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Trening umiejętności społecznych
Co zyskujesz
Słuchacze zyskują kompetencje do pracy z uczniem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, na przykład: podejmowania kompleksowych działań diagnostycznych, edukacyjnych i terapeutycznych w pracy z uczniem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Absolwenci ponadto uzyskują kwalifikacje do pracy z dzieckiem/osobą z zaburzeniami ze spektrum autyzmu we wszystkich typach przedszkoli i szkół i dodatkowo w ośrodkach szkolno-wychowawczych jako nauczyciel wspomagający. 1 stycznia 2016 r. weszły w życie przepisy § 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. poz. 1113). Nowe regulacje wprowadziły – w przedszkolach ogólnodostępnych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęte dzieci i uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone – obowiązek dodatkowego zatrudniania:
- nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych, lub
- specjalistów, lub w przypadku klas I–III szkoły podstawowej – asystenta nauczyciela, o którym mowa w art. 7 ust. 1e ustawy, lub
- pomoc nauczyciela
– z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Struktura
Zjazdy weekendowe (sob.-niedz.) oraz nauka wspierana kształceniem na odległość (blended learning)
Dokumenty wymagane:
- Ankieta osobowa (do pobrania tutaj).
- Zgoda na przetwarzanie danych osobowych (do pobrania tutaj).
- Kserokopia dyplomu ukończenia studiów wyższych.
- Potwierdzenie przygotowania pedagogicznego (wymagane tylko na kierunki pedagogiczne).
- Umowa na świadczenie usług edukacyjnych (do pobrania tutaj).
- Oświadczenie o finansowaniu studiów podyplomowych (do pobrania tutaj).