Pedagogika resocjalizacyjna
Rodzaj i czas trwania
Studia kwalifikacyjne, 3 semestry, tryb – blended learning
- 450 godzin zajęć oraz 180 godzin praktyk dla nauczycieli
- 390 godzin zajęć i 120 godzin praktyk dla pedagogów specjalnych
Adresaci
Kształcenie na studiach podyplomowych w zakresie pedagogiki specjalnej umożliwiające zdobycie kwalifikacji nauczyciela – pedagoga specjalnego, prowadzone jest w dwóch wariantach,
- dla osób posiadających kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć, a nie posiadających przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej lub
- dla osób posiadających przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i pragnących zdobyć przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej – w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej.
Kwalifikacje
Studia podyplomowe Pedagogika resocjalizacyjna mają charakter kwalifikacyjny – nadają kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej i przygotowują do wykonywania zawodu pedagoga resocjalizacyjnego, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. 2017, poz. 1575) oraz Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019, poz. 1450).
Cel studiów i zakres tematyczny
Celem studiów jest wyposażenie słuchacza w wiedzę psychologiczno-pedagogiczną i kompetencje pozwalające podejmować efektywne działania diagnostyczne, opiekuńczo-wychowawcze i terapeutyczne w obszarze resocjalizacji, socjoterapii, profilaktyki i działalności opiekuńczej. Tematyka studiów obejmuje zagadnienia psychologii rozwojowej i klinicznej, psychopatologii, pedagogiki specjalnej – resocjalizacyjnej, teoretyczne podstawy socjoterapii. Program kształcenia skoncentrowany jest na rozwijaniu praktycznych umiejętności i kompetencji społecznych warunkujących możliwość podejmowania efektywnych działań w obszarze resocjalizacji i socjoterapii.
Wybrane treści realizowane w trakcie toku studiów
- Podstawy pedagogiki resocjalizacyjnej
- Resocjalizacja w teorii i praktyce
- Aktualne problemy i współczesne koncepcje pedagogiki resocjalizacyjnej
- Dewiacje społeczne – profilaktyka i zapobieganie
- Diagnostyka i programowanie postdiagnostyczne w resocjalizacji
- Podstawy kryminologii z elementami wiktymologii
- Prawne podstawy funkcjonowania systemów resocjalizacji
- Konstruowanie indywidualnych programów resocjalizacyjnych
- Komunikacja alternatywna i wspomagająca
- Pomoc rodzinie i poradnictwo wychowawczo-resocjalizacyjne
- Edukacja włączająca uczniów niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem
- Warsztat pracy pedagoga szkolnego i pedagoga resocjalizacyjnego
- Metodyka oddziaływań resocjalizacyjnych w placówkach resocjalizacyjnych
- Metodyka oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku otwartym
- Metody twórczej resocjalizacji
- Metodyka pracy z kuratora sądowego
- Superwizja w resocjalizacji
Co zyskujesz
Studia mają charakter kwalifikacyjny i dają uprawnienia do pracy w placówkach edukacyjnych, profilaktyczno-wychowawczych (ośrodkach socjoterapii, pogotowiach opiekuńczych, schroniskach dla nieletnich, zakładach poprawczych, zakładach karnych, aresztach śledczych, ośrodkach kuratorskich) oraz w instytucjach i ośrodkach pomocy społecznej (ośrodkach pomocy rodzinie, domach pomocy społecznej, placówkach interwencji kryzysowej itp.). Słuchacze nabywają kwalifikacje diagnostyczne oraz metodyczne do pracy z osobami nieprzystosowanymi społecznie i z zaburzeniami zachowania (osobami w trudnych życiowych sytuacjach), a także umiejętności prowadzenia zajęć z zakresu twórczej resocjalizacji.
Struktura
Zjazdy weekendowe (sob.-niedz) wsparte kształceniem na odległość (blended learning)
Dokumenty wymagane:
- Kwestionariusz osobowy
- Kserokopia dyplomu ukończenia studiów wyższych (dyplom/odpis do wglądu)
- Umowa na świadczenie usług edukacyjnych
- Potwierdzenie przygotowania pedagogicznego (wymagane tylko na kierunki pedagogiczne)
- Zgoda na przetwarzanie danych osobowych
- Oświadczenie o finansowaniu studiów podyplomowych